Välkommen till min hörna av världen!



Här hoppas jag du hittar ett boktips eller två. Eller tre....eller jättemånga... Jag anser mig vara allslukare vad gäller böcker. Det blir mest romaner och deckare skulle jag säga, inte så mycket fakta. Kan bli fantasy också, det händer!

lördag 3 december 2011

Norwegian Wood, Harukami Murakami


Här kommer ett nytt inlägg på temat ”det var ett tag sen jag läste boken men nu har jag sett filmen”. Murakami är en ny favorit hos mig, har även läst Kafka på stranden. Jag läste boken i början på året och den gjorde ett mycket starkt intryck på mig. Romantik på ett modernt och fräscht sätt, trots att det hela utspelar sig på 60-talet i Japan. Jag brukar inte alls tycka om romantiska böcker annars, men det här var alldeles underbart. Tragiskt dock och det var nog tragiken som  tilltalade mig…

Huvudpersonen heter Toru. Boken börjar med att han sitter i ett flygplan när en inspelning av Beatles ”Norwegian Wood” börjar spelas i högtalarna. Det får honom att minnas sin ungdomskärlek Naoko. Naoko var från början flickvän till Torus bästa vän, men så tar vännen livet av sig. Naoko och Toru finner tröst i varandra och kärlek uppstår. Naoko får dock psykiska problem och hon blir inlagd på ett vårdhem i bergen för att få ro i själen. Toru skriver brev och kommer och hälsar på. Samtidigt har han sitt eget liv vid universitetet att tänka på. Jag hade problem med Torus nya kompis; en egoistisk typ som avverkar tillfälliga förbindelser på löpande band trots att han har en trogen flickvän som älskar honom. Varför umgås Toru med honom? En dag träffar Toru på den utåtriktade och självsäkra Midori. Ska han stanna hos Naoko eller gå vidare med Midoro? Det visar sig att han inte behöver välja, det gör livet åt honom.

Filmen var vacker och långsam och jag tyckte om den också. Skulle dock säga att filmen fokuserar mer på självmord och olycka medan boken fokuserar mer på livet och kärleken. Fick också höra att det var svårt att hänga med i filmen om man inte läst boken. Det märks att det är pryda japaner som gjort filmen, det blir lätt komiskt när man inte vågar filma vissa saker….

Men som sagt, boken var alldeles fantastisk. Beatleslåten med samma namn, är förstås mycket passande i sammanhanget. Bästa jag läst i år hittills! Möjligen i konkurrens med Niceville….

Norwegian Wood, Norstedts förlag 2003, i pocket 2008

1 kommentar:

  1. Boken är absolut läsvärd. Nu har jag två Murakami till här hemma och jag har hört talas om en trilogi där tredje boken 1Q84 precis har kommit ut. Kan vara värt att titta närmare på!

    Trevlig kväll!

    SvaraRadera