Välkommen till min hörna av världen!



Här hoppas jag du hittar ett boktips eller två. Eller tre....eller jättemånga... Jag anser mig vara allslukare vad gäller böcker. Det blir mest romaner och deckare skulle jag säga, inte så mycket fakta. Kan bli fantasy också, det händer!

torsdag 29 december 2011

Hypnotisören, Lars Kepler


Alla har väl redan läst Hypnotisören utom jag. Förmodligen en av de mest köpta deckarna på senare år, förutom Stieg Larsson då förstås.

En man hittas mördad i ett omklädningsrum. När polisen åker hem till familjen för att berätta vad som hänt, så hittar man resten av familjen brutalt slaktad. En 15-årig pojke har dock överlevt och han tas in på sjukhus. Pojken är knappt vid medvetande, men eftersom han är enda kända vittnet till händelserna, bestämmer man sig för att ta in en hypnotisör. Hypnotisören/läkaren Erik, som lovat att aldrig hypnotisera mer, blir övertalad att hjälpa till med att få fram uppgifter. Han lyckas få pojken att berätta vad som hänt. Det faktum att Erik bryter sitt 10 år gamla löfte att aldrig hypnotisera mer, väcker en annan händelsekedja till liv. Det fanns en anledning till varför han gav det där löftet en gång.

Författarna, för det är ju två egentligen, har försökt vara effektiva och pressa in så mycket som möjligt på de 500 sidorna. Och visst, det är full fart hela tiden. Två olika deckarhistorier med ond bråd död, mobbing bland tonåringar, blödarsjuka, hypnos och så några otrohetsaffärer.

Jag förstår ändå inte varför den slagit igenom så stort. Det här är väl inte särskilt märkvärdigt jämfört med alla andra deckare som ges ut. Skulle möjligen vara att den är skriven i aktiv form, vilket jag mest stör mig på. Likså den uppstyltade dialogen. Vem 17 säger ”må det gå väl” till exempel?

Ska man sätta sig med detta i julnatten ändå? Kanske, det hela uppspelar sig i alla fall strax innan jul. Det är spännande men nog har jag läst bättre deckare än detta. Ljummet betyg från mig, särskilt med tanke på att förväntningarna var höga när jag började läsa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar