Välkommen till min hörna av världen!



Här hoppas jag du hittar ett boktips eller två. Eller tre....eller jättemånga... Jag anser mig vara allslukare vad gäller böcker. Det blir mest romaner och deckare skulle jag säga, inte så mycket fakta. Kan bli fantasy också, det händer!

måndag 28 november 2011

Arseniktornet, Anne B. Ragde


Äntligen! Äntligen har det kommit en ny bok av författaren till serien med Berlinerpopplarna osv. Och äntligen har jag lyckats läsa ut den…

Arseniktornet är en släkthistoria som framförallt handlar om tre generationer av kvinnor. När Therese mormor dör, ställs det på sin spets hur illa hennes mamma Ruby tycker om sin egen mamma Malie. Therese själv har alltid sett upp till sin exotiska teatraliska mormor. Det blir en märklig upplevelse att åka till Köpenhamn med mamma Ruby och morbror Ib för att röja upp i mormoderns hus.

Ruby å sin sida har alltid känt sig åsidosatt och oälskad av sin mor. I sen ålder får hon veta att hennes pappa är en annan än den hon trott. Malie hade en lysande karriär som skådespelerska på gång när hon istället blir gravid med en tillfällig förbindelse. Mannen ifråga ser hon inte mer. Malie tar istället och gifter sig med första bästa man som verkade någorlunda intresserad. Hon förvandlas till en bitter kvinna som ger sin dotter Ruby skulden för det som hänt och hon kan aldrig sluta upp med att drömma sig tillbaka.

Ja, visst låter det intressant egentligen? Och det är det bitvis. Men bitvis går det väldigt trögt att ta sig fram. Kanske är det en för detaljrik historia som borde ha kortats ned. Jag kommer på mig själv med att tänka på annat eller skumma igenom långa stycken. Det finns ett långt stycke som handlar om ”styvmorfadern” som är ganska trist och känns malplacerat. Jag hade hellre sett en lite längre återkoppling till Therese och hennes nutida värld i slutet av boken. Nja, sammantaget ett ganska ljummet betyg från mig!

Arseniktornet, Bokförlaget Forum 2010

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar