Välkommen till min hörna av världen!



Här hoppas jag du hittar ett boktips eller två. Eller tre....eller jättemånga... Jag anser mig vara allslukare vad gäller böcker. Det blir mest romaner och deckare skulle jag säga, inte så mycket fakta. Kan bli fantasy också, det händer!

lördag 17 december 2011

Extremt högt och otroligt nära, Jonathan Safran Foer

Oscar är nio år och uppfinnare och filosof. Han är också son till en man som dödades i 11-septemberattacken mot World Trade Center. Oscar har sitt eget sätt att ta sig igenom sorgearbetet och vi får följa hans många tankar kring livet.

En dag hittar Oscar hittar ett kuvert som det står Black på. I kuvertet ligger det en nyckel. Oscar bestämmer sig för att hitta Black och ta reda på vart nyckeln går. Detta tar honom runt i New York och han träffar många människor på vägen i jakten på rätt person.

Detta är en väldigt underlig bok och den liknar inte något jag försökt mig på förut. Mitt i Oscars funderingar kommer det in andra berättarröster. Det är inte alltid jag fattar vem det handlar om, men en av rösterna är Oscars farmor. Boken är fylld med bilder och små anekdoter. Jag förstår inte hur allt hänger ihop. Det får mig att känna mig ganska korkad och då är det svårt att köpa konceptet och fatta tycke för boken. Jag måste erkänna att jag gav upp efter halva boken. Fast jag var tvungen att bläddra fram till slutet för att se om Oscar kom fram till rätt Black till slut. Egentligen tror jag detta är en alldeles utmärkt bok som utmanar ramarna för hur man ska skriva en roman. Jag orkade bara inte riktigt med den…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar