Välkommen till min hörna av världen!



Här hoppas jag du hittar ett boktips eller två. Eller tre....eller jättemånga... Jag anser mig vara allslukare vad gäller böcker. Det blir mest romaner och deckare skulle jag säga, inte så mycket fakta. Kan bli fantasy också, det händer!

söndag 29 september 2013

En engelsman i Paris, Nicolas Barreau

I ljuset av Bokmässan tvingas jag dessvärre recensera en av årets tråkigaste böcker. Årets andra bok från Paris, årets andra riktiga bottennapp.

Aurelie Bredin är en kvinna i 30-årsåldern som äger en restaurang. Så en dag lämnar hennes sambo henne, helt oväntat. Aurelie blir chockad och ledsen förstås och hon strosar runt på gatorna i Paris i sin förtvivlan. Så hamnar hon utanför en liten bokhandel i Paris äldsta kvarter. Hon går in och hittar en bok och det visar sig att boken utspelar sig på hennes restaurang. Aurelie blir besatt av att hitta författaren och hon kontaktar förlaget som har sitt kontor i Paris.

Problemet är att bara att författaren inte finns på riktigt, vilket är en väl förborgad hemlighet. Boken är i själva verket skriven av en redaktör på bokförlaget, Andre Chabanais, under pseudonymen Robert Miller. Andre börjar hitta på de mest avancerade ursäkter för att han ska få träffa den vackra Aurelie istället.

Det borde finnas lagar mot hur förutsägbar en bok kan bli! Varför är det kö på den här på biblioteket? Nej, låna en annan bok istället, det här är helt ointressant!

2 kommentarer:

  1. Vad tråkigt, är en av dem som köar på bibblan för den här. Kanske borde tänka om!

    SvaraRadera
  2. Tja, gillar man feel-good som t.ex. "En dag" så kanske man gillar det här också. Men jag tyckte det var trist som sagt...

    SvaraRadera