Välkommen till min hörna av världen!



Här hoppas jag du hittar ett boktips eller två. Eller tre....eller jättemånga... Jag anser mig vara allslukare vad gäller böcker. Det blir mest romaner och deckare skulle jag säga, inte så mycket fakta. Kan bli fantasy också, det händer!

söndag 4 december 2011

En dag, David Nicholls


En dag toppar just nu bestseller-listorna överallt. Nå, håller den för favorittrycket månntro?

Emma och Dexter träffar på varann på universitetet och spenderar en natt tillsammans. Och sen då? En djup vänskap uppstår som av och till är mer än vänskap från vardera hållet. Men vad ska Emma med Dexter till? Han är ju en riktig gris som har henne som nån slags tröstgodispåse när det går snett med någon av alla andra tjejer han plöjer sig igenom under sina år mellan 20 och 30. Bra går det för honom också, han är en  populär programledare och karriären pekar uppåt. Sedan händer något. Det blir lite för mycket festande och alkohol. Som 30-åring blir han betraktad som gammal i den ytliga TV-branschen. Dags att bli vuxen kanske?

Emma då. Förnuftiga, smarta, snygga, politiskt engagerade Emma. Som har författardrömmar men som till en början hamnar på restaurang istället. Dexter tjatar på henne att hon ska ta tag i sitt liv. Och till slut så…

Konceptet är att vi får följa detta par under samma dag i 20 år. Ska de få varann till slut? Jag uppskattar att boken inte är så förutsägbar som man skulle kunna tro. Historien slingrar sig fram på ganska krokiga vägar. Sammantaget måste jag säga att hade jag en trevlig stund med Emma och Dexter. Som en god kopp kaffe med chokladkaka till. Läs den gärna!

En dag, Printz Publishing

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar