Välkommen till min hörna av världen!



Här hoppas jag du hittar ett boktips eller två. Eller tre....eller jättemånga... Jag anser mig vara allslukare vad gäller böcker. Det blir mest romaner och deckare skulle jag säga, inte så mycket fakta. Kan bli fantasy också, det händer!

söndag 30 oktober 2011

Flickan från tjugotalet, Sophie Kinsella


Jag utlovade ju något mer lättsamt sist. Kommer här!

Har aldrig läst något av ”shopohlic”-Kinsella förut, har aldrig varit sugen. Men så tipsade en kompis om denna lite annorlunda variant av chick-lit.

Lara har startat ett headhuntingföretag tillsammans med en vän och kollega. Det går inte särskilt bra. Den så kallade vännen drar till Goa och lämnar Lara i sticket. I samma veva gör pojkvännen Josh slut. Inte särskilt bra det heller, Lara blir förkrossad.

I samma veva dör Laras uråldriga gammelmoster Sadie. Lara har aldrig träffat henne men går plikttroget på begravningen med sin familj. På begravningen händer det något märkligt. Lara noterar en vacker kvinna i tjugotalsutstyrsel på begravningen, men ingen annan än Lara kan se henne. Det är Sadie som ung som plötsligt dykt upp. När Sadie inser att det är hon själv som håller på att blir begravd blir hon desperat. Hon måste ha sitt halsband! Hon blir så hysterisk att hon får Lara att stoppa begravningen. 

Därefter startar en galen jakt på halsbandet. Av någon anledning är Laras stenrike och världsberömde förtagarfarbror Bill också angelägen om att få tag på halsbandet. Längs vägen blir Lara och Sadie goda vänner. Det visar sig användbart att ha ett spöke som kan hjälpa till i olika situationer. Och Sadie är mycket bättre än Lara på att ta tillvara livets glädjeämnen.

Charmigt, dråpligt och lättsmält. Inget bok jag kommer minnas resten av livet men roligt för stunden. Vilket är just vad man behöver ibland!

Flickan från tjugotalet, Damm förlag AB 2010

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar