Välkommen till min hörna av världen!



Här hoppas jag du hittar ett boktips eller två. Eller tre....eller jättemånga... Jag anser mig vara allslukare vad gäller böcker. Det blir mest romaner och deckare skulle jag säga, inte så mycket fakta. Kan bli fantasy också, det händer!

söndag 23 oktober 2011

Allt för min syster, Jodi Picoult



Jag kör en repris på ”det var ett tag sedan jag läste boken men nu såg jag filmen”.

Anna är 11 år när hon kliver in på en känd advokats kontor och säger att hon vill stämma sina föräldrar. Hon vill ha rätt till sin egen kropp. Annas syster Kate har brottats mot cancer under hela sin uppväxt. Att Anna ens finns till är för att föräldrarna bestämde sig för att skaffa ett barn till, som skulle vara en matchande donator till Kate. Annas genetiska uppsättning är alltså ingen slump.

Efter att Anna blivit utsatt för ett antal ingrepp i syfte att rädda sin syster, så är nu tanken att Anna ska donera sin ena njure till Kate, eftersom Kate drabbats av njursvikt till följd av cancerbehandlingen. Men nu har både Anna och Kate fått nog.

För ovanlighetens skull så måste jag säga att filmen var ett lyft. Detta då man gjort om slutet en del. I boken tar händelserna en onödig vändning som gör att berättelsen tappar i trovärdighet. Fram till slutet tyckte jag dock väldigt mycket om boken. Har läst fler böcker av Picoult och hon skriver lättläst och engagerande om svåra frågor i människors vardag.

Ännu en oerhört sorglig historia, hur blev det så? Jag lovar att bjuda på något lättsmält och glatt till nästa gång!

Allt för min syster, Wahlström & Widstrand 2005

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar