Välkommen till min hörna av världen!



Här hoppas jag du hittar ett boktips eller två. Eller tre....eller jättemånga... Jag anser mig vara allslukare vad gäller böcker. Det blir mest romaner och deckare skulle jag säga, inte så mycket fakta. Kan bli fantasy också, det händer!

tisdag 18 oktober 2011

Flickan från ovan, Alice Sebold


Jag får se hur detta går. För det var mer än ett år sedan jag läste boken….! Däremot såg jag filmen häromdagen.

Susie är en helt vanlig 14-åring. Hon har fotografering som hobby och hon har just blivit förälskad för första gången. Men så blir hon kidnappad och mördad på vägen hem från skolan av en man i grannskapet.

Susie kan inte finna sig i att hon är död. Hon hamnar i ett slags mittemellan-land mellan jord och himmel och därifrån vakar hon över sin familj. Polisen hittar inte Susies kropp och inte heller hennes mördare. Men så börjar hennes familj få lite tecken från ovan där så att säga.

Jag tyckte väldigt mycket om boken. Det är en sorglig men ljus berättelse om en familj som försöker ta sig vidare efter en tragedi. Samtidigt pågår jakten på mördaren medan han själv planerar för nästa mord… Tyckte inte riktigt lika mycket om filmen dock, även om den var okej. Jag minns inte i detalj hur mycket som är ändrat från boken, men filmatiseringar brukar ju tappa en del genom de förenklingar man ofta gör.

Flickan från ovan, Brombergs förlag Pocket 2009

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar