Välkommen till min hörna av världen!



Här hoppas jag du hittar ett boktips eller två. Eller tre....eller jättemånga... Jag anser mig vara allslukare vad gäller böcker. Det blir mest romaner och deckare skulle jag säga, inte så mycket fakta. Kan bli fantasy också, det händer!

fredag 7 oktober 2011

Fakta om Finland, Erland Loe


Har tidigare läst det lilla guldkornet ”Naiv Super” av Erland Loe. Så jag gav ”Fakta om Finland” en chans. Mycket speciell bok det här. Handlar om en man som får i uppdrag att skriva en broschyr om Finland och broschyren ska locka norrmän att åka dit. Problemet är att han inte kan ett jota om Finland och han har aldrig varit där. Dessutom blir han ständigt distraherad av en massa andra händelser som ramlar över honom. Jag har svårt att återberätta vad som händer för texten är ungefär såhär:

Jag gick hit sen gick jag dit och då träffade jag henne som sa att nu går vi till lägenheten men där satt hennes bror och spelade och spelade och spelade dataspel och då fick jag köra och jag körde och körde och då såg jag en älg och den var dum och sen gick ut och så gick vi hit och dit igen och sen blev jag trött….

Ja, ungefär så, men det var inget citat! Boken saknar brytningar av stycken och den är inte indelad i kapitel. Måste erkänna att jag skummade de sista 50 sidorna. Men de sista tre meningarna, dom ska man läsa, för dom räddar hela boken. Så sammanfattningsvis, en svårläst bok som jag ändå tyckte om på något sätt. 

Fakta om Finland, Alfabeta Bokförlag 2002

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar