Välkommen till min hörna av världen!



Här hoppas jag du hittar ett boktips eller två. Eller tre....eller jättemånga... Jag anser mig vara allslukare vad gäller böcker. Det blir mest romaner och deckare skulle jag säga, inte så mycket fakta. Kan bli fantasy också, det händer!

söndag 25 februari 2018

Vegetarianen, Han Kang


En Bookerprisvinnare från Syd-Korea med fyra huvudrollsinnehavare; En hustru, en äkta man, systern till hustrun samt hennes man.

Yeong-hye är en plikttrogen hustru som inte gör mycket väsen av sig. Tills en natt då hon drömmer något som ger henne en total motvilja till allt kött. Hon kastar ut allt kött ur frysen och kylskåpet och även hennes man får nu finna sig i att bli vegetarian. Han undrar vad som hänt. Och hon bara svarar att hon hade en dröm. Hennes make är inte jordens trevligaste prick och har inte särskilt mycket tålamod (jämställdheten har en bit kvar i Syd-Korea förstår man). Han orkar inte med sin fru längre. Inte nog med att hon blivit vegetarian, hon har också blivit än mer svåråtkomlig och distansierad på något sätt.

En annan man som reagerar helt annorlunda är Yeong-hyes svåger. Han är konstnär och börjar plötsligt se på sin svägerska med helt andra ögon. Han ber henne komma till sin studio och göra en vågad konstinstallation.

Svårt att beskriva vad detta handlar om. En mycket märklig bok, jag tror inte jag förstod den. Ett kortfattat drama om en kvinnas mentala förfall och en mans begär till förbjuden frukt. Eller något sånt...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar