Välkommen till min hörna av världen!



Här hoppas jag du hittar ett boktips eller två. Eller tre....eller jättemånga... Jag anser mig vara allslukare vad gäller böcker. Det blir mest romaner och deckare skulle jag säga, inte så mycket fakta. Kan bli fantasy också, det händer!

torsdag 27 augusti 2015

Mörk jord, Belinda Bauer

I Stevens familj går alla runt och är så ledsna hela tiden. Kanske inte lillebror Davey, för han är så liten, men mamma och mormor. Pappa finns det ingen, utom de tillfälliga farbröder som mamma kommer hem med ibland.

Steven tänker att bara han kan hitta kroppen efter morbror Billy så kanske det blir bättre. Morbror Billy som försvann som barn och som man tror blev mördad. Så Steven går ut på den stora Exmoorheden och gräver. Det var här som seriemördaren Arnold Avery grävde ned de andra barnen som kom i hans väg. Men Billy hittade man aldrig.

Steven gräver och gräver men hittar inte någon kropp. Till slut skriver han brev till mördaren i fängelset och ber om hjälp. Och Avery svarar på ett sätt som inte Steven räknat med…

Väldigt spännande, snabbläst och otäckt. Den stora ljungheden ger en krypande obehagskänsla och blir som en egen karaktär i boken. En annorlunda mordhistoria, där själva mordet är 18 år gammalt. Belinda Bauer vann fina priser för denna debutdeckare. Man blir onekligen sugen på att läsa mer. 

2 kommentarer:

  1. Jag har flera böcker av Belinda Bauer i bokhyllan och vill absolut läsa dem. Tyckte att Mörk jord var en helt suverän kriminalroman.

    SvaraRadera
  2. Jag har en till, men tänkte att jag skulle ta den här först! Hoppas nu att nästa är lika bra...

    SvaraRadera