Välkommen till min hörna av världen!



Här hoppas jag du hittar ett boktips eller två. Eller tre....eller jättemånga... Jag anser mig vara allslukare vad gäller böcker. Det blir mest romaner och deckare skulle jag säga, inte så mycket fakta. Kan bli fantasy också, det händer!

torsdag 7 januari 2016

Brobyggarna, Jan Gulliou

Jag är nog världens långsammaste när det kommer till att lyssna igenom en ljudbok. Jag tror jag började lyssna på den här någon gång efter sommaren. Det blir en timme någon gång då och då, vid en långpromenad eller över en jättedisk. Det märkliga är att det faktiskt fungerade alldeles utmärkt att hänga med i händelserna ändå, trots det glesa lyssningsintervallet.

Vad är då detta? Jo, herr Guillou har gett sig på det lilla projektet att utbilda mänskligheten i 1900-talets historia. Detta genom att följa tre norska bröder och deras umbäranden.

De tre fattiga och faderlösa bröderna Laurits, Oskar och Sverre har kommit till Bergen för att hjälpa till med familjens försörjning. Väl där upptäcker man att de har en osannolik fallenhet för konstruktion och byggande. Pojkarna blir skickade till Tyskland för att utbildas till ingenjörer. Tanken är att ta ska komma tillbaka till Norge för att hjälpa till att bygga järnväg över det ödsliga Hardangervidda. Så blir det inte riktigt. En av bröderna, den äldste och mest plikttrogne, kommer visserligen tillbaka. Brodern Oskar hamnar istället i Afrika och bygger järnväg där istället, innan allt blir spolierat av första världskriget och han istället börjar kriga för Tyskland mot de barbariska engelsmännen. Den siste brodern, ja, hans öden följer i nästkommande Dandy.

Vad ska man då tycka om det här? Det är underhållande och man lär sig en del nytt. Jag har aldrig läst om första världskriget i Afrika och dessutom inte från den tyska sidan. Men delar av den afrikanska historien är helt vidrig och en fullständig orgie i äcklighet och hänsynslöshet. Föräldrar med små flickor varnas särskilt! Den norska delen, med brodern Laurits och hans familj, är ganska seg. Bröderna, samt även Laurits fru, är lite väl överdrivet fantastiska på allt de gör.

Hittade ett alldeles underbart citat om den här boken från en annan läsare, via www.boktipset.se:
Man kan dock bli lite mätt på Guillous förkärlek för unga manliga underdogs som briljerar i idrott, vältalighet, humanism, viljestyrka, intelligens, heder, ödmjukhet, entreprenörsanda och det Heliga Förnuftet. Liksom, hallå, var det en superhjälteroman...? Det stod inget om storleken på deras snoppar men de var antagligen över genomsnittet och innehöll extra många spermier. Om man får gissa.

Just precis…. Men det funkar ändå, så jag kommer fortsätta med åtminstone minst en bok till i serien. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar