Välkommen till min hörna av världen!



Här hoppas jag du hittar ett boktips eller två. Eller tre....eller jättemånga... Jag anser mig vara allslukare vad gäller böcker. Det blir mest romaner och deckare skulle jag säga, inte så mycket fakta. Kan bli fantasy också, det händer!

söndag 17 januari 2016

Mörkets ring, Alvklingan, Nick Perumov

Skriva en fortsättning på Sagan om Ringen, får man göra så? Jag har varit mycket skeptisk… Men det kom ingen Hobbit-film eller något annat från Midgård i år. Och jag saknar Midgård! Precis som Perumov skriver i sitt efterord att han också gjorde.

300 år har gått sedan Frodo smälte ner ondskans ring och Aragorn blev kung. Frid och fröjd då tänker ni? Nja, ett problem är att det gjordes fler ringar och de där ringvålnaderna var inte så lätta att bli av med ändå. Nu har dessutom något ondskefullt vaknat upp i dvärgarnas Moria och lämnar elände och nedbrända byar efter sig. Dvärgen Thorin har bestämt sig för att ta reda på vad som försiggår. För att göra det behöver han läsa på lite om vad som hände förra gången. Och var finns dessa historier nertecknade? Jo, hos hobbitarna i Fylke förstås. Väl där får han hobbiten Folco på halsen, som har bestämt sig för att han också vill följa med ut på äventyr. Så följer ett strövtåg i samma anda som de Bilbo samt Ringens Brödraskap tog sig för.

Retar mig på vissa saker. Det är stor frånvaro av varelser av kvinnligt kön och de få som nämns framställs knappast i någon vacker dager. Skärpning Perumov, det här är ändå skrivet på 80-talet. Inga alver heller men de kanske kommer i bok 2.

Annars är det här klart underhållande och funkar faktiskt. Inte riktigt den äkta varan, lite som att äta sockerfritt godis. Men det är ändå trovärdigt skrivet av någon som uppenbarligen har läst in sig ordentligt på området. Verkligen intressant att förlagan Sagan om ringen, var förbjuden i Sovjet ända tills östblocket föll i början av 90-talet. Det var också först då som denna bok fick bli publicerad. Undrar vad Peter Jackson tycker?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar