Välkommen till min hörna av världen!



Här hoppas jag du hittar ett boktips eller två. Eller tre....eller jättemånga... Jag anser mig vara allslukare vad gäller böcker. Det blir mest romaner och deckare skulle jag säga, inte så mycket fakta. Kan bli fantasy också, det händer!

söndag 17 januari 2016

Fyren mellan haven, M.L Stedman

Tom och Isabel lever ensamma på ön Janus utanför Australiens kust där Tom är fyrvaktare. De skulle inte varit ensamma. De har just genomlevt att Isabel fått ett dödfött barn och innan dess två missfall. Så flyter det iland en båt. I båten finns en död man och en alldeles levande liten baby. Tom och Isabel förutsätter att barnets mor har omkommit, för vem som skulle överge ett så litet barn? Det gör väl inget om de väntar lite med att rapportera in till land om vad som hänt…. De har inte heller hunnit berätta om det dödfödda barnet…

Så går två år och paret får landpermission. Isabels föräldrar ska få träffa sitt lilla barnbarn för första gången. Gratulanterna är många. Men mitt bland all lycka får Tom och Isabel en kalldusch. De får veta att det i staden finns en kvinna som bär på en tragedi; hennes man och deras lilla barn försvann på havet för två år sedan. Samvetet gnager framförallt i Tom och riskerar att förstöra allt…

Svårt moraliskt dilemma som bara kan sluta olyckligt för någon part. En mycket bra bok om kärleken till ett barn och desperationen det kan skapa hos en förälder.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar