Välkommen till min hörna av världen!



Här hoppas jag du hittar ett boktips eller två. Eller tre....eller jättemånga... Jag anser mig vara allslukare vad gäller böcker. Det blir mest romaner och deckare skulle jag säga, inte så mycket fakta. Kan bli fantasy också, det händer!

söndag 4 oktober 2015

Vi är alla helt utom oss, Karen Joy Fowler

Ännu ett familjedrama, men ett ganska udda sådant. Ska inte avslöja varför, men det märker ni efter ett tag. En twist man inte väntar sig. Hittade den där på topplistorna i Dublin, men här i Sverige har den inte blivit lika uppmärksammad, trots fina utmärkelser.

Vi beger oss till Kalifornien. Rosemary  var ett väldigt pratglatt barn. Yngst i en familj på fem, med storebror Lowell, storasyster Fern och mamma och pappa. Så händer något. En dag finns inte Fern där längre och ingen vill prata om vad som hänt. Rosemary vill inte heller prata längre. Mamma blir svårt deprimerad och storebror Lowell ger sig av. Det är inte så att Fern råkat ut för en olycka eller att hon är död eller så. Hon lever ett liv någon annanstans och trots det kommer hon att ha en stor inverkan på sina syskons liv. Rosemary växer upp och börjar på college. En dag träffar hon plötsligt på sin storebror och minnena kommer tillbaka.

Den där twisten som jag inte kan avslöja, det är den som gör boken intressant. Annars hade det här varit en ganska seg sak. Det finns bitar som bara blir skumlästa för att jag hela tiden tappar tråden och intresset. Sedan finns det faktadelar som är riktigt intressanta. Totalt sett ändå ett ljummet betyg från mig sammantaget. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar