Välkommen till min hörna av världen!



Här hoppas jag du hittar ett boktips eller två. Eller tre....eller jättemånga... Jag anser mig vara allslukare vad gäller böcker. Det blir mest romaner och deckare skulle jag säga, inte så mycket fakta. Kan bli fantasy också, det händer!

tisdag 27 oktober 2015

En saga om tidens väsen, Ruth Ozeki

Nao och Ruth. Så heter bokens huvudpersoner. En annan viktig karaktär är Naos pappas mormor Jiko, som är över 100 år och nunna och bor i ett kloster uppe i bergen. Och så har vi pappas morbror Haruki, som blev kamikazepilot under 2:a världskriget, för om han nu skulle dö i kriget så ville han hellre veta när. De beryktade kamikazepiloterna gick till historien som självmordsflygare.

Såhär hänger det ihop. Ruth är författare och bor på en enslig plats på den kanadensiska kusten tillsammans med sin man. En dag hittar hon en ilandfluten Hello Kitty-låda i strandkanten. I lådan finns det en dagbok och några brev. Dagboken har Nao skrivit, medan breven är gamla och skrivna av kamikazepiloten Haruki. 

Nao är en sorgsen tonåring i Japan, svårt mobbad och med en pappa som ägnar dagarna åt origami och självmordstankar, medan mamma är den som sliter och försöker få ekonomin att gå ihop. För att komma bort från vardagen blir Nao skickad till Jiko en sommar, något som ger henne andra perspektiv på tillvaron.

En ren njutning att läsa, även om det inte är någon munter tillvaro som Nao lever i. Hon funderar mycket kring närvaro, vad är nu och varför ska man leva. Kanske ska man sätta värde på sitt liv, av respekt för de som faktiskt tyckte om att leva, men inte fick.

Det är inte ofta man hittar dem och man vet aldrig när det inträffar. Men plötsligt sitter man där med årets guldkorn i sina händer och vill inte att det ska ta slut. Den här boken kommer att stanna kvar hos mig länge. Tycka om. Väldigt mycket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar