Välkommen till min hörna av världen!



Här hoppas jag du hittar ett boktips eller två. Eller tre....eller jättemånga... Jag anser mig vara allslukare vad gäller böcker. Det blir mest romaner och deckare skulle jag säga, inte så mycket fakta. Kan bli fantasy också, det händer!

söndag 11 oktober 2015

Millie Birds bok om döda saker, Brooke Davis

Millie är en liten australiensisk flicka med en något udda hobby. Hon är fascinerad av livet och döden och tycker det är viktigt att begrava döda saker. Dessutom har hon en bok där hon skriver upp de döda saker hon hittar och begraver. Hunden, spindlar osv. Så kommer det en dag när hennes pappa blir nummer 28 på listan. Mitt över gatan ser granntanten Agatha hur en bår med en pappa på rullas in i en ambulans.

Det finns en första dag för saker också. På ”första dagen av väntan” befinner sig Millie under ett underklädesstånd på varuhuset, där mamma har sagt att hon ska vänta. Och hon väntar och väntar på att mamma ska komma tillbaka. Timmarna går. Dagarna går.

Men mamma kommer inte. Istället kommer pensionären Karl in i Millies liv. Han är på rymmen från ett ålderdomshem och har också tagit sin tillflykt till varuhuset. Tillsammans med Agatha ger de sig ut på en jakt efter Millies mamma. För Agatha och Karl har också förlorat någon. Nu börjar en galen resa över Australien.

Charmigt, men ganska sorgligt. Väldigt romantiskt också, det är aldrig för sent för kärleken och det känns ju hoppfullt! Boken är skriven av en författarinna som man får känslan av är ganska ny på att skriva. Det är helt ok att läsa, men i vissa delar haltar historien. Det är lite svårt att hänga med i svängarna i denna tempofyllda actionroman. Å andra sidan blir det aldrig tråkigt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar