Välkommen till min hörna av världen!



Här hoppas jag du hittar ett boktips eller två. Eller tre....eller jättemånga... Jag anser mig vara allslukare vad gäller böcker. Det blir mest romaner och deckare skulle jag säga, inte så mycket fakta. Kan bli fantasy också, det händer!

lördag 14 februari 2015

Hjärta av jazz, Sara Lövestam

Steffi går på högstadiet och har en väldigt tuff vardag att möta varje dag. Svårt mobbad och med den udda hobbyn att hon tycker om att spela instrument. Gärna klarinett och bas. Och på dem ska det spelas jazz! Inte okej i den lilla värmländska håla hon befinner sig.

Så en dag, när hon går förbi ålderdomshemmet, hör hon jazztoner genom ett fönster. Innanför fönstret finns Alvar, en pensionerad jazzmusiker med ett mycket spännande förflutet. En ny spirande vänskap uppstår. Alvar blir som ung igen och vi följer med honom till Stockholm och till 40-talet. Och Steffi, hon vågar börja tänka framåt och bortåt.

Konstigt, det finns inte så många romaner som handlar om musik. Trots att musik är en sådan humörhöjare. För det är precis vad den här boken är, en riktig humörhöjare! Fast lite sorgligt är det också, så som det passar sig i en feel-good-bok. Väldigt lättläst och härligt på det hela taget! Kanske ska lägga till lite Povel Ramel på spellistan i Spotify….

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar