Välkommen till min hörna av världen!



Här hoppas jag du hittar ett boktips eller två. Eller tre....eller jättemånga... Jag anser mig vara allslukare vad gäller böcker. Det blir mest romaner och deckare skulle jag säga, inte så mycket fakta. Kan bli fantasy också, det händer!

lördag 28 februari 2015

Han är tillbaka, Timur Vermes

Tänk er att Hitler bara vaknar upp en dag och inte alls är död. Det är precis vad som händer i Vermes uppmärksammade bok. Hitler har bara legat i koma, men nu vaknar han upp 60 år senare. Och upptäcker att världen är ganska annorlunda jämfört med den han såg senast. Han blir förskräckt och vill snarast sätta igång med att återupprätta sitt rike. Folk han stöter på slås av hans likhet med sig själv, men tror att han bara är en komiker som gör satir på Hitler. Med hjälp av en tidningshandlares kontakter i mediabranschen får Hitler hjälp att starta upp denna nya karriär. Det går spikrakt uppåt och han får en mängd uppmärksamhet, inte minst på 2000-talets sociala medier. Hans popularitet väcker intresse även hos politiska partier….

Ganska otäckt. Förutom att folk inte brukar vakna upp efter 60 år, så känns det som att detta faktiskt skulle kunna hända. Vermes har valt att skriva boken inspirerad av det sätt på vilket Hitler själv skrev ”Mein Kampf”. Detta gör boken svårläst eftersom språket är väldigt omständigt och byråkratiskt. Det här tar tid att läsa. Jag hade hoppats på mer humor, men det är aldrig särskilt roligt. Väldigt mycket namn på folk som inte går att hålla reda på förekommer också. Intressant tema, men ljummet betyg från mig.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar