Välkommen till min hörna av världen!



Här hoppas jag du hittar ett boktips eller två. Eller tre....eller jättemånga... Jag anser mig vara allslukare vad gäller böcker. Det blir mest romaner och deckare skulle jag säga, inte så mycket fakta. Kan bli fantasy också, det händer!

lördag 31 januari 2015

The Scorch Trials, James Dashner

Bok nummer två i Maze runner-serien. Thomas och hans vänner har lyckats ta sig ut ur labyrinten, men det visar sig vara ur askan in i elden. Rättare sagt hamnar de i en öken med gastkramande sol. De har fått veta att de är smittade av den fruktansvärda sjukdom som slagit ut större delen av jordens befolkning. Deras enda räddning är att ta sig över öknen, in i en stad full av galna människor och vidare in i bergen. De har två veckor på sig och belöningen på andra sidan är ett botemedel mot sjukdomen. Att säga att de stöter på några hinder på vägen är ingen överdrift….

Egentligen hade det här kunnat vara en helt fristående bok. Det kommer in en hel radda nya karaktärer och boken utspelar sig i en helt annan miljö. Men Dasher väljer att utsätta samma stackars folk som i den första boken för ännu mer elände. Hur mycket kan de uthärda innan galenskapen sätter in? Fortfarande spännande, även om det inte är samma nagelbitande tempo som i den första boken. Här handlar det mer om vem man kan lita. Det blir många turer fram och tillbaka i fråga om vem som är ond och vem som är god. Lite svårt att hänga med. Men nog tusan har jag raskt satt tänderna i bok nummer tre också…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar