Välkommen till min hörna av världen!



Här hoppas jag du hittar ett boktips eller två. Eller tre....eller jättemånga... Jag anser mig vara allslukare vad gäller böcker. Det blir mest romaner och deckare skulle jag säga, inte så mycket fakta. Kan bli fantasy också, det händer!

söndag 18 januari 2015

Mörka strömmar, Arnaldur Indridasson

En död man hittas i sin lägenhet, med byxorna nere och halsen avskuren. I munnen har han spår av våldtäktsdrogen Rohypnol. Det är uppenbart att han haft sällskap av en kvinna. Det är inte bara T-shirten i damstorlek med San Fransisco-motiv, som han har på sig, som avslöjar det. Det visar sig att kriminalpolis Elinborg fått ett ovanligt knepigt fall på halsen. Hon blir tvungen att ta smaker och dofter till hjälp för att avslöja mördaren och vad som egentligen hände i lägenheten. 

Arnaldur Indridason är ett pålitligt kort om man känner för att läsa en lagom spännande deckare. Jag lyckas hänga med i det som händer, trots att jag lyssnade på detta som ljudbok. Vilket innebär att jag mest lyssnar någon timme då och då, utsträckt över ett antal månader. Möjligen är det lite väl mörkt och dystert, men det är väl sällan passande att mordgåtor är glättiga. Helt ok deckare tycker jag. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar