Välkommen till min hörna av världen!



Här hoppas jag du hittar ett boktips eller två. Eller tre....eller jättemånga... Jag anser mig vara allslukare vad gäller böcker. Det blir mest romaner och deckare skulle jag säga, inte så mycket fakta. Kan bli fantasy också, det händer!

lördag 10 januari 2015

Liv till varje pris, Kristina Sandberg

Årets Augustprisvinnare och en välförtjänt sådan!

Bok 3 hemma hos Maj och hennes familj; maken Tomas och barnen Lasse och Anita. Barnen börjar bli stora nu. Till och med vuxna. Maj oroar sig för Anita, 25 år och ingen fästman, ska hon behöva bli kvar på glasberget? Lika orolig är hon för Lasse, som byter mellan olika flickor. Tomas firma går inte bra. Han tvingas starta eget på annan ort, i Sundsvall. Han startar något annat också, men Maj väljer att blunda. Alternativet, att gå, att bli ensam, det finns inte för henne. 50-talet blir 60-tal, förändringens vindar når även hem till Maj. Och se där, även hon har förmågan att förändras och försöka sig på något nytt. Bra där, Maj!

Jag har aldrig läst en bok som haft en kvinna från denna hemmafrugeneration som huvudperson. Det känns som en upprättelse för dessa plikttrogna, slitstarka kvinnor. Inget gnäll här inte. Disken måste ju diskas, kakor måste bakas och den lyckliga fasaden upprätthållas. Samtidigt blir man ju så provocerad. Men DU då Maj, vad vill DU med ditt liv?

Jag är helt såld på denna triologi som redan känns som klassiker i svensk litteratur. Läs!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar