Välkommen till min hörna av världen!



Här hoppas jag du hittar ett boktips eller två. Eller tre....eller jättemånga... Jag anser mig vara allslukare vad gäller böcker. Det blir mest romaner och deckare skulle jag säga, inte så mycket fakta. Kan bli fantasy också, det händer!

söndag 30 juni 2013

Hotellet i hörnet av bitter och ljuv, James Ford

Seattle under andra världskriget. Här finns en ganska stor grupp japanska invånare, varav många ser sig som amerikaner eftersom de är andra generationens invandrare. Här finns också en kinesisk minoritet och den tillhör Henry. Hans pappa är djupt engagerad i Kinas politiska läge och han avskyr japanerna.

Henry får möjlighet att gå på en exklusiv skola med nästan bara helamerikanska barn. Nästan som sagt, för här träffar han på Keiko, en amerikansk flicka med japanska föräldrar. Inte så populärt på hemmafronten. Japanerna i Seattle tvingas så småningom bort till interneringsläger och det blir en stor utmaning för Henry och Keiko att hålla kontakten.

Det här är en kärlekshistoria som spänner över etniska gränser, men med en intressant politisk konflikt i bakgrunden. Jag är inte så romantiskt lagd så jag tyckte nog inte att det här var så speciellt. Men det är många andra som tycker det.Denna debutroman har rönt stora framgångar världen över. Det är lättläst och trevligt, så det passar väl bra i hängmattan i sommar.

Vill du läsa en riktigt bra bok som skildrar den japansk/amerikanska minoriteten i USA i samband med andra världskriget, så måste jag rekommendera ”Snö faller på cederträden” av David Guterson också. Alldeles underbart och ett så vackert språk! En fin film också med bl.a Ethan Hawke. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar