Välkommen till min hörna av världen!



Här hoppas jag du hittar ett boktips eller två. Eller tre....eller jättemånga... Jag anser mig vara allslukare vad gäller böcker. Det blir mest romaner och deckare skulle jag säga, inte så mycket fakta. Kan bli fantasy också, det händer!

söndag 2 juni 2013

Ett kort uppehåll på vägen från Auschwitz, Göran Rosenberg

Journalisten Göran Rosenberg gör en resa i sin pappas fotspår. Berättelsen tar sig avstamp i gettot i Lodz, via nazisternas arbetsläger och koncentrationsläger och så småningom hamnar vi i Sverige och i Södertälje där Göran växte upp. Att få höra de överlevandes berättelser om judeutrotningen under andra världskriget, det är viktigt i sig. Men det som gör denna bok särskilt intressant är att höra hur det var att komma till Sverige. Tusentals judar fick en kort fristad i Sverige efter andra världskriget, men det var inte särskilt många som valde att stanna kvar. Vad berodde det på? Görans pappa Dawid hade nog inte tänkt stanna han heller egentligen, men så kom barnen emellan och han hade ju sitt jobb där på stora lastbilsfabriken. Men Sverige blir aldrig riktigt hemma. Att vara jude i Sverige betyder att vara ensam i sitt slag. Minnena från kriget kommer alltmer ikapp Dawid och han mår allt sämre och sämre psykiskt. Han är inte ensam om att som överlevande må väldigt dåligt. Självmordsstatistiken i denna grupp är skrämmande hög.

En personlig och engagerande bok. Det känns intimt att höra Göran berätta om sin pappa samtidigt som intressanta fakta lyfts in i berättelsen. En välförtjänt Augustprisvinnare från 2012. Ska du läsa det? Ja, absolut!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar