Välkommen till min hörna av världen!



Här hoppas jag du hittar ett boktips eller två. Eller tre....eller jättemånga... Jag anser mig vara allslukare vad gäller böcker. Det blir mest romaner och deckare skulle jag säga, inte så mycket fakta. Kan bli fantasy också, det händer!

söndag 16 juni 2013

Little Bee, Chris Cleave

Den nigerianska flickan Little Bee är på flykt. Hon och hennes syster har blivit vittnen till vad de nya oljeherrarna i hennes hemland Nigeria har för metoder för att ta över marken från invånarna. Nu har hon suttit på en flyktingförläggning i England i två år. Så, med hjälp av några nya vänner, finner hon sig på fri fot. Hon vet precis vart hon ska ta vägen. Hon ska hitta det engelska paret som hon mötte på stranden den där dagen….

Journalisten Sarah har just blivit änka efter att hennes man begått självmord. Hennes lille son vägrar ta av sig Batmankostymen. Då kan ju de elaka, som tog hans pappa, komma tillbaka och vinna. Plötsligt en dag finns Little Bee där och påminner Sarah om, ja just det, den där dagen på den nigerianska stranden.

Den här boken har blivit höjd till skyarna i alla recensioner jag sett. Jag hade därför höga förväntningar, som jag inte tyckte infriades helt. Det är en utmärkt och fänglsande bok, javisst, och Little Bee är alldeles förtjusande. Men Sarah, hur tråkig och patetisk är inte hon? Åh, hon är en försmådd hustru som varit TVUNGEN att spoliera sitt äkenskap genom att skaffa sig en älskare för hennes man förstår henne inte ALLS! Äh, lägg av. Men förutom att jag retade mig på den ena huvudpersonen ifråga, så var det ändå en trevlig upplevelse att ta sig igenom denna bok. Lättläst och trevligt språk var det också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar