Välkommen till min hörna av världen!



Här hoppas jag du hittar ett boktips eller två. Eller tre....eller jättemånga... Jag anser mig vara allslukare vad gäller böcker. Det blir mest romaner och deckare skulle jag säga, inte så mycket fakta. Kan bli fantasy också, det händer!

lördag 25 maj 2013

A Cotswold Killing, Rebecca Tope


Jag tog en lång paus från alla deckare, men så en dag petade jag ut den här boken ur bokhyllan. Fick låna den av en kompis på läääääängesen och tänkte att hon skulle få tillbaka den någon gång!

Vi får bekanta oss med den engelska pittoreska landsbygden med sina vackra trädgårdar och sina täta intriger, i bästa ”Morden i Midsomer”-anda. Tope har valt en annorlunda karriär för sin hjältinna. Hon har varken jobb som polis, advokat, journalist eller något annat yrke som kommer i kontakt med brottets bana. Hon är en änka som erbjuder sig att vara husvakt åt ett rikt par, som ska åka bort några veckor på kryssning. Då behöver de någon som ser till deras stora egendom och deras får och hundar.

Thea åker till huset i fråga tillsammans med sin spaniel och har väl inga större förväntningar på det hela. Hon är mest orolig för att hon ska få det ensamt och tråkigt. Men redan första natten vaknar hon av ett isande skrik i trädgården….

Rebecca Topes deckare verkar inte finnas översatta till svenska, inte vad jag kunnat hitta i alla fall. SYND! För det här var riktigt trevligt. Jag kan inte riktigt uttala mig om det är bra skrivet eller inte, så van är inte jag vid att läsa på engelska. Det går lite trögt och visst är det ett ord här och där som jag inte förstår, men det är inget problem att hänga med eller förstå sammanhanget. Thea och hennes trofasta vän Hepzie, ja hunden alltså, verkar fortsätta ramla över mord i fler böcker, så det är väl bara att fortsätta leta i hyllorna i närmsta engelska bokhandel…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar