Välkommen till min hörna av världen!



Här hoppas jag du hittar ett boktips eller två. Eller tre....eller jättemånga... Jag anser mig vara allslukare vad gäller böcker. Det blir mest romaner och deckare skulle jag säga, inte så mycket fakta. Kan bli fantasy också, det händer!

söndag 6 januari 2013

Kärlekens historia, Nicole Krause


Leo Gursky är ensam. Han bor själv i sin lägenhet i New York och den ende som tittar till honom är hans granne. Leo Gursky är också väldigt sorgsen. Han förlorade sitt livs kärlek tidigt i livet. Och han har förlorat boken han skrev om denna upplevelse. Boken om Alma och uppväxten i en liten polsk stad.

14-åriga Alma Singer, som också bor i New York, hon är orolig för sin mamma. Det är dags för mamma att träffa en ny man. En dag får mamman ett brev från en man som vill ha en översättning av ”Kärlekens historia”. Detta måste vara ett tecken, tänker Alma, som är döpt efter romanens huvudperson.

Sakta vävs historierna samman. Väldigt sakta. Alldeles för sakta, tycker jag. Detta var segt. Jag hade höga förväntningar på denna kritikerhyllade bok, men boken föll ned från sin upphissade piedestal. Den är inte dålig, absolut inte, men jag önskar att det hade varit lite mer flyt i historien. Det gör inte saken bättre att det finns två huvudpersoner som heter Alma, jag blev förvirrad och hade bitvis svårt att hänga med. Och är det inte lite väl många böcker i snurr just nu som handlar just om….böcker?? 

Brombergs bokförlag 2005

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar