Välkommen till min hörna av världen!



Här hoppas jag du hittar ett boktips eller två. Eller tre....eller jättemånga... Jag anser mig vara allslukare vad gäller böcker. Det blir mest romaner och deckare skulle jag säga, inte så mycket fakta. Kan bli fantasy också, det händer!

fredag 30 november 2012

Människa utan hund, Håkan Nesser


Inte en ny bok alls, snarare en riktigt uråldrig sådan från det gamla glada 2006. Men jag laddar för bok nummer 4 i Barbarotti-serien genom att läsa bok nummer 1 i serien. Logiskt eller hur.

I Kymlinge samlas en familj för ett storfirande strax innan jul. Fadern fyller 65 och äldsta dottern 40. Men så försvinner två av familjemedlemmarna under två olika nätter Vad hände och hade försvinnandena något med varandra att göra? Berättar alla familjemedlemmar verkligen allt dom vet för inspektör Barbarotti? Det tar lång tid innan gåtan får ett svar och under tiden bryter familjen samman på olika sätt…

En deckare av Håkan Nesser, jag minns inte när jag gav mig på det senast. Kan det ha varit ”Kim Novak…”? Synd att det dröjt så länge och vad bra att jag hittade tillbaka igen! Det här luktar kvalitet, han kan ju skriva den mannen! Det här är inte en bra deckare, det är en bra bok. Huvudpersonen Barbarotti ger intryck av att vara en riktigt sympatisk person trots lite trassliga familjeförhållanden. Själva historien är kanske banal, med inslag av snaskig dokusåpa, men jag ser ändå fram emot att spendera fler timmar i Barbarottis sällskap.


Albert Bonniers förlag 2006

1 kommentar:

  1. Håller med om det där "Det här är inte en bra deckare, det är en bra bok." Precis så är det.

    SvaraRadera