Välkommen till min hörna av världen!



Här hoppas jag du hittar ett boktips eller två. Eller tre....eller jättemånga... Jag anser mig vara allslukare vad gäller böcker. Det blir mest romaner och deckare skulle jag säga, inte så mycket fakta. Kan bli fantasy också, det händer!

söndag 18 november 2012

Vinterträdet, Ellen Mattson


Vendela Berg är en ung kvinna som kommer att bli Greta Garbos sekreterare och följeslagare. Garbo råkar lägga märke till Vendela under en båtresa över till Amerika. Hon konstaterar att de har ungefär samma kroppsbyggnad. Det går att ge Vendela en utstyrsel som gör att man lurar  beundrare och journalister att Vendela är Garbo. För Garbo avskyr att bli förföljd och betraktad utanför biosalongen. Det är väl just denna avhållsamhet från media som gör att hon fortfarande betraktas som mystisk och något utöver alla andra i Hollywood.

Denna roman har ett liknande koncept som Blonde av Joyce Carol Oates, det vill säga det är en fiktiv berättelse kring en känd person på temat att ”så här skulle det kunna ha gått till”. Men här är det inte Greta Garbo som är huvudperson, utan den föräldralösa och välutbildade Vendela Berg från Majorna i Göteborg. Som skulle kunna ha funnits…

Det blir mycket namn i boken. Namn som inte säger mig så mycket. Och mycket namn på filmer som jag tyvärr inte har sett men dock hört talas om. Tycker du väldigt mycket om Garbo så ska du kanske inte läsa detta. För det är inte den mest smickrande bild av Garbo som träder fram. Olojal, osocial, kall, lite korkad, men sportig och rasande snygg är det intryck jag får av Garbo. Boken följer Garbo under 10 bejublade år, med den ena succén efter den andra.

Så var boken bra? Jo, helt okej. Den är läsvärd men lite trist. Ellen Mattsons språk är mer intressant än Garbos liv och jag läser gärna fler böcker av henne. Imponerande av Mattson att ge denna roman så pass mycket liv och djup trots att Garbo verkar ha levt ett så pass instängt och händelsefattigt liv på den privata planet. Ja, förutom när hon åkte skidor då förstås. För det var en rolig anekdot; att Garbo älskade vintersport!


Albert Bonniers förlag 2012

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar