Välkommen till min hörna av världen!



Här hoppas jag du hittar ett boktips eller två. Eller tre....eller jättemånga... Jag anser mig vara allslukare vad gäller böcker. Det blir mest romaner och deckare skulle jag säga, inte så mycket fakta. Kan bli fantasy också, det händer!

söndag 25 november 2012

Porto Francos väktare, Ann Rosman


Men hallå, kom med något nytt! Det finns redan en deckarförfattare som skriver om den bohuslänska skärgården, ja Camilla Läckberg alltså. Så har jag tänkt och därmed inte brytt mig särskilt mycket om Ann Rosman och hennes Marstrandsböcker. Dumt visar det sig, det kan ju vara så att Rosman faktiskt är bättre.

Jag fick Rosmans tredje bok i min hand. Detta då Klåverön, ja eller Klöverön som folk som bor där säger, detta då denna ö spelar en huvudroll i boken. Och jag råkar ha en del att göra med Klöverön i mitt jobb just nu. Fick också en varning; om jag läste detta kanske jag inte skulle våga åka dit mer!

I en av Klöveröns mossar görs en makaber upptäckt, en kvinna och ett spädbarn. Kvinnan har bragts om livet genom ett slag i huvudet, så det är åtminstone ett mord som har begåtts. Men vem är kvinnan? För att få reda på det färdas vi som läsare flera hundra år bakåt i tiden. Vi får lära känna Agnes, som flyr hemifrån för att slippa gifta sig med en man som är allt annat än sympatisk. Hon kommer till Marstrand och för att klara sig där utger hon sig för att vara man.

Kriminalkommissarie Karin Adler är ett återkommande figur i Rosmans böcker har jag förstått. Hon försöker lösa deckargåtan med hjälp av bland annat Astrid, som bott på Klöverön i hela sitt liv.

Riktigt bra! Jag kanske är jävig, men det är barnsligt roligt att läsa om en plats som man kan relatera lite till. Det känns som att Rosman gjort en gedigen bakgrundsresearch och att man lär sig en hel del om Marstrandsområdet och livet där, både nu och då.

Pontopocket 2011

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar