Välkommen till min hörna av världen!



Här hoppas jag du hittar ett boktips eller två. Eller tre....eller jättemånga... Jag anser mig vara allslukare vad gäller böcker. Det blir mest romaner och deckare skulle jag säga, inte så mycket fakta. Kan bli fantasy också, det händer!

söndag 19 augusti 2012

Ett litet snedsprång, Denise Rudberg


Det blev en sommardeckare till ändå. Jag hade så trevligt i Stockholm på semestern så jag var tvungen att ta mig dit den litterära vägen. Jag är vanligtvis mycket skeptisk mot svenska deckare, men jag brukar ge de flesta en första chans. Så även Denise Rudberg och hennes ”elegant crime”.

Det här var inte så mycket till deckare tyckte inte jag. Det är mer än roman som utspelar sig i Stockholms tjusigare kvarter, med lite mord instucket mellan sidorna. Själva brottet så att säga är en rätt tunn historia, men jag gillar storyn däremellan. Karaktärerna är intressanta. Vi har den nyblivna änkan Marianne Jidhoff som alltid stått i skuggan av sin man. Nu på allvar får visa vad hon går för när hon kommer tillbaka till sitt jobb som åklagarsekreterare. Kriminalkommissarie Torsten Ehn, som lever för sitt jobb och för sin tonårige son. Hans nye unge spännande assistent Augustin. Och så några, på flera sätt, understimulerade hemmafruar som får mystiska sms….

Sammanfattningsvis rätt okej. Som kexchoklad, sött och sliskigt men gott och med lite substans ändå! Underhållande även om jag undrar om inte Rudberg fått betalt per sida. Ibland blir det väl mycket utfyllnadstext. Men det är lättläst och bra driv i historien. Jodå, jag kan nog tänka mig att ta mig an nästa bok också…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar