Välkommen till min hörna av världen!



Här hoppas jag du hittar ett boktips eller två. Eller tre....eller jättemånga... Jag anser mig vara allslukare vad gäller böcker. Det blir mest romaner och deckare skulle jag säga, inte så mycket fakta. Kan bli fantasy också, det händer!

söndag 12 augusti 2012

Svart himmel, Arnaldur Indridson


En deckare blev det bara denna sommar. Jag har läst och gillat Indridsons första böcker, men sedan har jag missat några stycken. Jag tänkte att det gör väl inget att hoppa över några och ta mig an hans nyaste, men när jag läst halva boken noterade jag att detta är den tredje delen i en kvartett med böcker. Hoppsan. Upplysningsvis kan jag säga att det gick bra att hoppa rakt in i nummer tre!

Men jag blev lite besviken måste jag säga. Det här var ganska trist och platt för att vara Indridason. Kanske för att man redan förträngt bankkrisen på Island, vilket är en aspekt som lyfts in i denna deckare. Knepigt  att skriva en recension också märker jag, det var några dagar sedan jag läste ut boken och jag har redan svårt att komma ihåg vad som var själva kärnan i det hela. Men, ett mord, surprise surprise! Som en polis råkar bli huvudvittne till. Kryddat med några skrupellösa bankjeppar som går vilse (?) och omkommer (olycka?) i vildmarken. Ah, han är bra, Indridason, men alla kan inte ligga på topp jämt!

Norstedts 2011

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar