Välkommen till min hörna av världen!



Här hoppas jag du hittar ett boktips eller två. Eller tre....eller jättemånga... Jag anser mig vara allslukare vad gäller böcker. Det blir mest romaner och deckare skulle jag säga, inte så mycket fakta. Kan bli fantasy också, det händer!

onsdag 1 augusti 2012

Sju jävligt långa dagar, Jonathan Tropper


Ibland är det bra att tågresan tar längre tid än vad det var tänkt. För då hann jag läsa ut en andra bok av Jonathan Tropper, ”Sju jävligt långa dagar”. Förväntningarna var skyhöga, eftersom jag tyckte att "Konsten att tala med en änkling”var alldeles fantastisk.

Judd har det jobbigt. Han har hittat sin fru Jen i säng med Judds chef. Deras affär har pågått i ett helt år och till råga på allt har hon blivit gravid. I samma veva dör Judds far och det bestäms att familjen ska sitta shiva. En shiva är en judisk sorgevecka där släktingar och vänner kommer på besök och beklagar sorgen och äter en massa mat. Det värsta är dock att familjen tvingas umgås med varandra under sju jävligt långa dagar, en väldigt smärtsam och kaotisk upplevelse.

Tropper blandar in en stor portion humor, men detta är inte lika hjärtevärmande som hans förra bok. Jag stör mig på att de tre bröderna i romanen beter sig så otroligt barnsligt åt. Det finns dock en djupare historia bakom den lättsmälta ytan, så nog är det läsvärt ändå. Det får bli ett medelmåttigt betyg från mig denna gång.

Gilla böcker, 2009

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar