Välkommen till min hörna av världen!



Här hoppas jag du hittar ett boktips eller två. Eller tre....eller jättemånga... Jag anser mig vara allslukare vad gäller böcker. Det blir mest romaner och deckare skulle jag säga, inte så mycket fakta. Kan bli fantasy också, det händer!

onsdag 8 augusti 2012

Mannen under trappan, Marie Hermansson

Fredrik och Paula har köpt sitt drömhus och flyttat in där med sina två små barn. Lyckan är fullständig. Så en dag hittar Fredrik en underlig liten man inne i huset. Mannen hävdar att han bor under trappan. Fredrik tror att mannen är en förvirrad uteliggare och kör ut honom. Men så börjar den lille sonen Fabian prata om ”mannen under trappan”, hur de träffas och att de kommunicerar med knackningar i väggen. Stämningen i huset blir sämre. Fabian ser inte upp till Fredrik längre och Paula tycker att Fredrik överdriver mannens påverkan. Fredrik börjar förlora kontakten med hustrun också och på jobbet är han nästan manisk. Vad är det som händer i den idylliska villan?

En ganska ruskig historia det här. Jag läste större delen av boken på ett tåg, mitt på ljusa dagen. Inte säker på att jag hade vågat mig igenom den annars! Jag gillar dock Marie Hermanssons böcker, som ofta befinner sig någonstans i gränszonen mellan fantasi och verklighet. Det här är tydligen en TV-serie också, men den har jag missat. Dags att ta reda på hur man får tag på den!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar