Välkommen till min hörna av världen!



Här hoppas jag du hittar ett boktips eller två. Eller tre....eller jättemånga... Jag anser mig vara allslukare vad gäller böcker. Det blir mest romaner och deckare skulle jag säga, inte så mycket fakta. Kan bli fantasy också, det händer!

tisdag 1 maj 2012

Den tredje dagens kyla, John Marsden


Bok nr 3 i serien på sju böcker om ett gäng ungdomar som hamnar i ett gerillakrig mot en invasionsarmé som försöker ta över Australien. Senaste boken avslutades med att en av tjejerna blir skjuten och att en av killarna kör iväg henne till sjukhus. De blir tillfångatagna förstås och ungdomsgänget blir mindre.

Invasionen kommer in i en ny fas. Ett främmande folkslag flyttar in i gårdarna och koloniserar landet. En del av den tillfångatagna inhemska befolkningen får arbeta som straffångar. Plötsligt får gänget syn på sin kompis när de spanar på ett av arbetslagen med fångar. Kan de befria honom månntro?

Ska man läsa detta måste man tänka på att avsätta en dag där man inte har något annat viktigt man ska göra. För det går inte sluta läsa…. Jag kan inte fatta hur jag missat den här serien. Fruktansvärt spännande, väldigt lättläst och starkt beroendeframkallande!

Bonnier Carlsen 1997

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar