Välkommen till min hörna av världen!



Här hoppas jag du hittar ett boktips eller två. Eller tre....eller jättemånga... Jag anser mig vara allslukare vad gäller böcker. Det blir mest romaner och deckare skulle jag säga, inte så mycket fakta. Kan bli fantasy också, det händer!

söndag 13 maj 2012

Halva liv, Mats Strandberg


Jessica har mött sin drömman Jakob och lyckan är fullständig. Men så en dag försvinner Jakob spårlöst och lämnar bara en lapp efter sig. ”Förlåt mig. Jag kan inte berätta varför. Leta inte efter mig. Hata mig inte”.

Jessica blir svårt deprimerad och hennes liv består av långa terapisamtal och antidepressiva mediciner. Samtidigt tycker hon sig se Jakob titt som tätt. Men det är aldrig han.

Så en dag ringer Jessicas pappa och berättar att hennes farmor har gått bort. Jessica åker ner till Österlen för begravningen. Det visar sig att farmor har efterlämnat en bok till henne, en bok som farmor skrivit till Jessica. Den handlar om pappa, farmor, farfar och farmors bror Victor. Och om familjehemligheter i en annan tid där dåtidens konventioner tvingade människor till uppoffringar som inte fick synas utåt.

Mycket bra och läsvärt, med en uppbyggd mystik som påminner om en deckare. Det är farmors liv och hemligheter som engagerar och berör. Även mysteriet med den försvunne Jakob får sin upplösning.

Tyckte väldigt mycket om detta, även om den nutida historien är väl tunn. Men läs den!

Månpocket 2009

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar