Välkommen till min hörna av världen!



Här hoppas jag du hittar ett boktips eller två. Eller tre....eller jättemånga... Jag anser mig vara allslukare vad gäller böcker. Det blir mest romaner och deckare skulle jag säga, inte så mycket fakta. Kan bli fantasy också, det händer!

lördag 5 november 2011

Åtta procent av ingenting, Etgar Keret


Åtta procent av ingenting” är en novellsamling av israeliske Etgar Keret. Noveller är inte något jag läser så ofta, men nu råkade det bli det. Kan inte säga om novellerna har ett gemensamt tema, det skulle möjligen vara relationer och kärlek. Eller de stapplande stegen mot relationer och kärlek. Vissa av novellerna förstår jag inte alls. Kan ju bero på mina egna mycket bristfälliga kunskaper i ämnet… Men skönt då med just noveller, man kommer raskt till nästa historia istället.

Några noveller är skruvade i bästa Roald Dahl-stil. Det är dom jag gillar bäst! Som den om varför befolkningen på månen förintade sig själv och varför det bara är kratrar kvar. För tänker man på ingenting, så blir det en krater, så är det bara.

Det finns också ett existensiellt tema i några av novellerna. Fantastiskt erbjudande, köp en broschyr och få reda på livets mening, endast 99 kr!

Jag är lite efter, Kerets bok var en bestseller världen över 2008. Förstår att samlingen blev populär, det är ett rappt fräscht språk och novellerna är underhållande.

Åtta procent av ingenting, Bastion förlag 2008

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar