Välkommen till min hörna av världen!



Här hoppas jag du hittar ett boktips eller två. Eller tre....eller jättemånga... Jag anser mig vara allslukare vad gäller böcker. Det blir mest romaner och deckare skulle jag säga, inte så mycket fakta. Kan bli fantasy också, det händer!

onsdag 27 december 2017

Pingvinlektionerna, Tom Michell

Tom Michell var lärare på en engelsk internatskola i Argentina på 70-talet och
såhär en 40 år senare har han bestämt sig för att skriva ner historien om
sin nära vän Juan Salvador Pinguiono. Som ja, just det, var en pingvin!
Juan Salvador får finna sig i att bli räddad av Tom, när Tom är ute på en
promenad längs en strand och plötsligt finner sig stå i en tragedi av
oljedödade pingviner.
Men det finns en pingvin som fortfarande lever. Så Juan Salvador får komma
hem till Tom, som tvättar av honom oljan i sitt badkar. Så småningom
får Juan Salvador bo på terrassen på skolan där Tom arbetar och
skolans pojkar slåss nästan om att få hjälpa till att ta hand
om honom. Så frågan är vem som räddar vem egentligen.

Oemotståndligt charmigt och något som knappast skulle hända idag,
när det finns organisationer som tar hand om oljeskadade fåglar. Och jaha, nu vill jag ju åka till Argentina
också…

1 kommentar: