Välkommen till min hörna av världen!



Här hoppas jag du hittar ett boktips eller två. Eller tre....eller jättemånga... Jag anser mig vara allslukare vad gäller böcker. Det blir mest romaner och deckare skulle jag säga, inte så mycket fakta. Kan bli fantasy också, det händer!

lördag 23 december 2017

Det förlorade barnet, Elena Ferrante

Bok nummer fyra i Neapelserien. För nu kommer Elena hem till Neapel igen, till sina gamla barndomskvarter och tillbaka till sin vän Lina. Som varit där hela tiden och blivit en slags institution i staden, en fixare och en ”do-er”.

Kommer ni ihåg vad som hände sist? Elena gav sig av från sin man för att en gång för alla leva ihop med sin ungdomskärlek Nino. Lina gillar det inte alls, men det dröjer länge innan Elena förstår varför. Vid det laget har Elena och Nino fått ett barn tillsammans.

Jag vill inte avslöja skriva mer. Som ni förstår av titeln sker dramatiska händelser, inte bara en gång, i denna bok. Sträckläsning utlovas!

Denna romansvit om den bildade och bejublade författarinnan Elena och hennes barndomsvän, den street-smarta Lina, är verkligen något utöver det vanliga. Men jag tycker den varit ojämn. Bok 1, helt okej, men förstod inte hajpen. Bok 2 var riktigt seg. Sedan kom bok 3 och bok 4 som varit helt fantastiska! Man bara njuter av språket. Upptäckte för övrigt precis att jag glömt blogga om bok 3, ”Den som stannar, den som går”, men defintivt inte för att den var dålig, tvärtom! Läs dem säger jag bara.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar