Välkommen till min hörna av världen!



Här hoppas jag du hittar ett boktips eller två. Eller tre....eller jättemånga... Jag anser mig vara allslukare vad gäller böcker. Det blir mest romaner och deckare skulle jag säga, inte så mycket fakta. Kan bli fantasy också, det händer!

söndag 17 december 2017

Vakna, Anna Hope

Första världskriget är slut och i London firar man in det glada 20-talet. På med dansskorna och ge dig ut i natten på klubb! Tre kvinnor är i fokus i denna roman och det tar en stund innan vi får veta vad de har gemensamt. För även om kriget är slut finns såren kvar och de kan lätt rivas upp igen.

Hertie jobbar som dansare, vilket innebär att hon sitter i en bur på en av klubbarna och väntar tills det kommer en man och betalar för att få en dans med henne. Så tar en vän med henne på en annan, hemlig klubb och där träffar hon den mystiske Ed.

Ada tillhör en äldre generation och som så många andra har hon förlorat en son i kriget. Men  hon aldrig fick något svar på vad som hände honom, vilket ibland får henne att tro att det är honom hon ser gå nere på gatan.

Evelyn jobbar med att betala ut ersättning till fd soldater. En dag kommer en man och frågar om hon kan hjälpa honom hitta ett tidigare befäl. Hon vågar inte tala om att befälets namn är henne väldigt bekant…

I bakgrunden spelas det upp hur London kom att välkomna hem ”den okände soldaten”, en symbolisk handling för alla de som aldrig kom hem från kriget.

Det här är en debutroman! Tänk om man skulle få ihop det här om man satt hemma och knåpade på sin kammare. Gripande och underhållande och även lite sann historia däremellan. Klart läsvärt. 

1 kommentar: