Välkommen till min hörna av världen!



Här hoppas jag du hittar ett boktips eller två. Eller tre....eller jättemånga... Jag anser mig vara allslukare vad gäller böcker. Det blir mest romaner och deckare skulle jag säga, inte så mycket fakta. Kan bli fantasy också, det händer!

måndag 26 december 2016

Miniartyrmakaren, Jessie Burton

Trippen till Amsterdam i våras gav mersmak, så jag dök ner i denna debutroman om 1600-talets Amsterdam. Som visserligen är skriven av en engelsk tjej, men hon har fått enorm uppmärksamhet och uppskattning för sin historiska roman.

Nella är 18 år när hon blir bortgift med klart äldre Johannes. Hon själv och hennes familj är ändå nöjda, för nu får Nella det bra ekonomiskt och en fin status bland Amsterdams borgare. Johannes är en respekterad köpman som handlar med socker. Tyvärr så reser han över hela världen, så Nella ser honom inte så ofta. Inte alls faktiskt. Hon får sova ensam om nätterna i sin säng och undrar om det verkligen är så här det ska vara, att vara gift. Ska man inte…ni vet….LIGGA också??

Nella finner sig instängd i huset med Johannes bittra syster Marin samt personalen som hjälper till med hushållet. Så en dag kommer Johannes hem med en ofantligt dyrbar present till Nella; Ett minityrhus. Hon får också tips om en miniatyrmakare, så att hon kan inreda sitt lilla hus. Nu börjar märkliga saker hända. Miniatyrmakaren visar sig ha en obehaglig träffsäkerhet när det kommer till att gestalta möbler och dockor till huset. Husets hemligheter börjar uppdagas…

Fantastiska miljöbeskrivningar. Du färdas verkligen till 1600-talet på ett mycket trovärdigt sett i denna roman. Men det är lite segt på sina ställen. Roligt ändå att komma tillbaka till Amsterdam och intressant att få en känsla för kvinnorollen på denna tid.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar