Välkommen till min hörna av världen!



Här hoppas jag du hittar ett boktips eller två. Eller tre....eller jättemånga... Jag anser mig vara allslukare vad gäller böcker. Det blir mest romaner och deckare skulle jag säga, inte så mycket fakta. Kan bli fantasy också, det händer!

lördag 17 december 2016

Maresi, Krönikor från det röda klostret, Maria Turtschaninoff

Historien utspelar sig i ett kloster på en ö ute i havet, där inga män tillåts stiga iland. Jag får lite känslan av att det är en grekisk ö, men vi befinner förstås i en helt annan värld. Maresi är namnet på en av flickorna i det Röda klostret. Hon är novis och det bästa hon vet är att stänga in sig i Kunskapens hus och läsa i böckerna från någon av packade bokhyllorna i biblioteket. På ön är det Mor som har högsta rang och systrarna och noviserna är i övrigt uppdelade i olika typer av arbetsgrupper. Många av kvinnorna på ön har en hemsk historia bakom sig, innan de kom till ön, något som ofta har att göra med onda män. Så en dag kommer det en båt med en ny flicka, Jai. Hon är på rymmen från sin far och hennes största skräck är att han ska komma efter och leta efter henne. Det visar sig att hon har fog för sin oro, men ön har magiska kvinnokrafter som vaknar upp när onskan närmar sig….

Klart annorlunda mot all annan machofantasy som finns där ute! Lättläst och ganska spännande. Bitvis rätt så otäckt. Här är det feministiska krafter som styr och moder jord är allt annat än vän och hänsynsfull. Det ska poängteras att det inte hatas män i största allmänhet i boken. Maresi till exempel minns med stor värme tillbaka på sin egen far och hennes resa till ön var en flykt från fattigdom.

Det finns åtminstone en bok till i serien, men den lär vara fristående från den här, eftersom det ändå finns ett riktigt slut och inte en cliffhanger….



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar