Välkommen till min hörna av världen!



Här hoppas jag du hittar ett boktips eller två. Eller tre....eller jättemånga... Jag anser mig vara allslukare vad gäller böcker. Det blir mest romaner och deckare skulle jag säga, inte så mycket fakta. Kan bli fantasy också, det händer!

torsdag 22 december 2016

Elizabeth är försvunnen, Emma Healey

Det här guldkornet hittade jag på bestsellerlistorna i England redan förra året. En annorlunda deckarhistoria.

Maud är en 80-årig självständig dam, ensamstående efter att ha blivit änka för några år sedan. Problemet är bara att hon börjar bli dement. För att komma ihåg viktiga saker skriver hon små lappar till sig själv. Och på lapparna står det om och om igen att ”Elizabeth är försvunnen”. För var har hänt med hennes väninna Elizabeth? När Maud går bort till hennes hus står det tomt. Hon ringer upp och terroriserar Elizabeths son med frågor, men sonen blir bara arg och hävdar att det inte är något fel. Situationen påminner Maud om när hennes syster Sukey försvann, strax efter kriget. Sukey tog med sig en resväska till ett hotell och var sedan spårlöst försvunnen. Maud fick aldrig veta vad som hände och nu spelas minnena upp igen.

Väldigt bra bok!!! Hjärteskärande beskrivning av hur det är att plötsligt inte minnas och inte kunna klara sig själv och hur det påverkar övriga familjen. Samtidigt två gåtor som ska lösas. För vad har hänt med Elisabeth? Och vad var det som hände när Sukey försvann?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar