Välkommen till min hörna av världen!



Här hoppas jag du hittar ett boktips eller två. Eller tre....eller jättemånga... Jag anser mig vara allslukare vad gäller böcker. Det blir mest romaner och deckare skulle jag säga, inte så mycket fakta. Kan bli fantasy också, det händer!

fredag 20 maj 2016

Glas och aska, Ann Syrehn Tomasevic

En debutroman som består av kvinnoporträtt, i ljuset av en annan kvinnas efterforskningar.

Lili föds in i en rik Elsassfamilj i slutet av 1800-talet. Hon växer upp och gifter sig med en vän, Ernst, och flyttar till Wien. En personlig tragedi slår sönder parets äktenskap. Det tar inte lång tid innan hon hittar Adam istället, sitt livs kärlek. Med honom bär det av över Atlanten, till framtidens Amerika.

Väldigt långt senare ärver hennes släkting Amanda en ring från Lili. Det gör att hon vill ta reda på mer om Lili.

Det här blir aldrig särskilt intressant. Det märker jag även nu när jag ska försöka beskriva vad boken handlar om. Det är en 500 sidor lång bok och jag kan inte hitta vad den röda tråden är eller vad författaren har för syfte med sin berättelse. Tråkigt, alldeles för mycket folk och inte ens någon särskilt stark kvinnlig karaktär. För allvarligt talat, Lili ägnar mest sitt liv med att gå mellan olika män när det passar henne. Miljöbeskrivningarna däremot är engagerande och gör mig sugen på att åka till Wien. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar