Välkommen till min hörna av världen!



Här hoppas jag du hittar ett boktips eller två. Eller tre....eller jättemånga... Jag anser mig vara allslukare vad gäller böcker. Det blir mest romaner och deckare skulle jag säga, inte så mycket fakta. Kan bli fantasy också, det händer!

söndag 29 maj 2016

Eldvittnet, Lars Kepler

Jag har tidigare läst Hypnotisören av detta deckarpar (för det är ju ett par som skriver, men det antar jag att alla vet vid det här laget!). Jag blev då avskräckt från att läsa fler, för jag har svårt för alltför äckliga och blodiga deckare.

Här börjar det blodigt. En ung flicka hittas död i sin säng på ungdomsboendet Birgittagården, ett boende för tonårstjejer med problem, som ligger långt ute i skogen utanför Sundsvall. Flickan, Miranda, ligger på ett rent vitt lakan, halvnaken med händerna för ansiktet. Det finns inga vittnen. På en annan plats hittas snart den enda vuxna personalen på plats, Elisabet, ihjälslagen med en hammare. Nedblodade lakan finns i en säng i en av de andra flickornas rum. Men sängen är tom och hon som sovit i den, Vicki, har flytt ut genom fönstret. Nu börjar jakten…. Men kan verkligen lilla späda Vicki ha begått dessa våldsdåd?

Joona Linna, kriminalaren bekant från de tidigare böckerna kopplas in. Han anar förstås oråd. Eftersom ingen tror honom fortsätter han undersöka saken själv, till sina chefer förtret. Ett märkligt vittne dyker upp i sammanhanget, ett medium som påstår sig ha sett vad som hänt…

En helt ok deckare, ganska spännande. Men det är inte så svårt att bara med uteslutningsmetoden lista ut vem som faktiskt är mördaren. Underhållning för stunden, men inte mer än så.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar