Välkommen till min hörna av världen!



Här hoppas jag du hittar ett boktips eller två. Eller tre....eller jättemånga... Jag anser mig vara allslukare vad gäller böcker. Det blir mest romaner och deckare skulle jag säga, inte så mycket fakta. Kan bli fantasy också, det händer!

måndag 15 februari 2016

Kodnamn Verity, Elisabeth Wein

Två unga brittiska kvinnor, Maddie och Queenie utgör basen i denna bok. Maddie är pilot och Queenie, om det nu är hennes riktiga namn, hon är agent. Tror jag. Det är lite rörigt alltihop…. I vilket fall, det vill sig inte bättre än att Queenie, eller är det kanske Julie hon heter, blir tillfångatagen av tyskarna. Hon befinner sig i Frankrike och blir nästan påkörd när hon ser sig om åt fel håll när hon ska gå över gatan. En så simpel sak det kan vara att avslöja en brittisk agent. Hon blir satt i fängelse och tvingas skriva ned allt hon vet, bland annat om brittiska flygbaser. Det blir en historia om vänskapen med Maddie istället.

Jag tror att det här är en ungdomsroman. Det är i alla fall skrivet som att det är en ungdomsroman. Enkelt språk men som sagt rörigt. Det tar sig inte förrän 200 sidor in i boken. Lite synd, för det är ju ovanligt att få läsa en bok med ett kvinnligt perspektiv på andra världskriget. Rekommenderar jag den här? Nja, med viss tvekan. Ha tålamod, för slutet är ändå engagerande och dramatiskt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar