Välkommen till min hörna av världen!



Här hoppas jag du hittar ett boktips eller två. Eller tre....eller jättemånga... Jag anser mig vara allslukare vad gäller böcker. Det blir mest romaner och deckare skulle jag säga, inte så mycket fakta. Kan bli fantasy också, det händer!

söndag 21 februari 2016

Nora Webster, Colm Toibin

Colm Toibin är en av Irlands mest kända författare, men jag upptäckte honom först i somras, när jag studerade best-seller-listorna i en bokhandel i Dublin. Därmed fick jag med mig boken hem på engelska, men den finns på svenska också.

Nora är en medelålders kvinna som just blivit änka. Nu står hon där själv, med två unga pojkar och två nästan vuxna döttrar. Det är först nu som Nora upptäcker vad hon själv tycker är givande och stimulerande att hålla på med. Det har aldrig funnits utrymme för det förut. Och nu är det hon som får avgöra vad som är bäst för familjen. Samtidigt utspelar sig dramatiska politiska händelser i bakgrunden, som månlandningen och “bloody sunday”. Det är just månlandningen som avslöjar var i tiden vi befinner oss, för själva kärnan i historien kunde ha utspelat sig närsomhelst.

Bra att det blev på engelska. Då läser jag långsammare och därmed räckte boken längre. För det här är en ren njutning att läsa! Tänk att en man kan skriva så insiktsfullt om en kvinnas självständighetsuppvaknande, det är imponerande. Toibins tidigare roman Brooklyn har blivit film och kommer snart upp på biograferna i Sverige. Dags att kasta sig över den också! Mumma!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar