Välkommen till min hörna av världen!



Här hoppas jag du hittar ett boktips eller två. Eller tre....eller jättemånga... Jag anser mig vara allslukare vad gäller böcker. Det blir mest romaner och deckare skulle jag säga, inte så mycket fakta. Kan bli fantasy också, det händer!

lördag 25 april 2015

Konsten att höra hjärtslag, Jan-Philipp Sendker

”En storslagen kärleksroman” och ”man blir varm i hjärtat” och så vidare. Så låter det om denna bok. Själv vet jag inte riktigt vad jag ska tycka. Jag är inte någon storslukare av romantik men ibland faller även jag.

Julia undrar vad som hände hennes pappa. Han gav sig av en dag utan ett ord, lämnade sin fru, sin dotter och sin framgångsrika karriär som advokat i New York och försvann. Fyra år senare hittas ett brev som aldrig postats, till en kvinna i Burma. Burma, som är landet där pappan är född. Julia bestämmer sig för att åka dit och leta. Där hittar hon en märklig man som börjar berätta en historia om hennes pappa och om en alldeles särskild vänskap och kärlek som pappan upplevde som ung. Två historier i en, pappans och Julias, flätas samman.

Förklaringen till bokens titel är väldigt fascinerande. Men som sagt, jag vet inte vad jag ska tycka. Jag har svårt att känna någon större sympati och förståelse för huvudpersonens handlingar, även om det hela får sin förklaring. Är allt tillåtet i krig och kärlek? Jag blir frustrerad över denne man som lämnar sin familj och bara ger sig av. Så otroligt egoistiskt och känslokallt. Och varför åkte han ifrån Burma överhuvudtaget om nu hans livs kärlek befann sig där? Men visst, det är romantiskt och boken är lättläst, så för den som köper konceptet är det en bra bok. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar