Välkommen till min hörna av världen!



Här hoppas jag du hittar ett boktips eller två. Eller tre....eller jättemånga... Jag anser mig vara allslukare vad gäller böcker. Det blir mest romaner och deckare skulle jag säga, inte så mycket fakta. Kan bli fantasy också, det händer!

lördag 18 april 2015

Batseba, Torgny Lindgren

Varför tar man plötsligt ett grepp om en bok från 1984? Jo, för att ens bokutmaning säger att man ska göra det. Det kan bli riktigt eländigt. Men det kan också bli överraskande bra, som i det här fallet!

Jag har spenderat många söndagsförmiddagar i söndagsskolan under min uppväxt. Där fick vi förstås höra historien om den modige fåraherden David, som dödade jätten Goliat och så småningom blev kung. Det är precis denne kung David vi träffar på i boken Batseba, men låt oss säga att man får en liten annan bild av honom här. Som jag faktiskt tror stämmer något bättre, om än knappast helt, med hur det faktiskt förhöll sig på den tiden.

Kung David har hunnit regera sitt rike i många år. Han är på god väg att bli gubbe och har 52 hustrur och oräkneliga barn. Så en dag får han se den unga Batseba och blir helt betagen. Henne måste han ha. Strunt samma att hon redan är gift, han är ju kung! Han får såklart som han vill. Batseba är den enda av alla hans fruar som bor hos David i palatset, de andra bor i ett särskilt kvinnohus. Batseba har ett inflytande på kung David som ingen annan kvinna är i närheten av. För på den här tiden ska kvinnor ”lägras” och föda söner, inget annat. Batseba får också flera söner. Den äldste av dem heter Salomo, känns det bekant? Hur kommer det sig att det är den sista hustruns son som bär det namn som vi känner igen genom historien. Varför har vi inte hört något om kung Davids äldre söner? Ja, se det är en sinnrik historia som berättas i denna blodiga, brutala, kvinnoföraktande, men ack så underhållande roman!
Torgny Lindgren ger mersmak minsann. Rekommenderas varmt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar